Q&A z Ekspertem – Mariusz Chłopik – Dyrektor Biura Ekstraklasy i Gamingu w PKO Banku Polskim
Mariusz Chłopik – Dyrektor Biura Ekstraklasy i Gamingu w PKO Banku Polskim. Absolwent Politologii Collegium Civitas i Menadżerskich Studiów Podyplomowych Szkoły Głównej Handlowej. Współzałożyciel Fundacji Inicjatyw Młodzieżowych i jej były Prezes Zarządu. Były wicedyrektor Centrum Informacyjnego Rządu i dyrektor biura komunikacji korporacyjnej marketingu w Agencji Rozwoju Przemysłu. Laureat kilku nagród w kategoriach związanych z działalnością zawodową między innymi Przeglądu Sportowego. Pasjonat Piłki Nożnej oraz miłośnik Tatr.
Na to pytanie można odpowiedzieć zarówno TAK i NIE. Spójrzmy chociaż na rekordową sprzedaż książek prowadzonych przez Kanał Sportowy. Także kluczowy jest pomysł i dotarcie z nim do klienta.
Rynek sponsoringu sportowego, tak jak każda branża została dotknięta przez skutki koronawirusa. Zatrzymanie rozgrywek sportowych, powolne ich wznawianie związany z tym chaos na arenie krajowej, jak i międzynarodowej – to wszystko nie pozostało bez wpływu na aspekty działania marketingu sportowego.
Ciężko sobie wyobrazić marketing sportowy bez odbiorcy dla którego pracujemy, czyli kibiców. Wykonujemy wszyscy swoją pracę tak by dawać emocje i radość naszym odbiorcom.
W trakcie pandemii, gdy przed wieloma klubami z lig zagranicznych pojawiało się widmo bankructwa, w naszym kraju powszechnie doceniono, że sponsorem tytularnym najpopularniejszych rozgrywek w Polsce, wywiązującym się ze wszystkich wcześniej podpisanych umów i zobowiązań sponsorskich, jest stabilny i wiarygodny partner.
Warto pamiętać, że kluby sportowe mogły korzystać z tarczy finansowej i innych rozwiązań pomocowych kierowanych do biznesu.
Badania w tym zakresie cały czas są prowadzone, a spływające dane przez nas analizowane. Pamiętajmy, że dzięki aktywowaniu partnerstw sponsoringowych, które są zorientowane na cele sprzedażowe poznaliśmy zdecydowanie lepiej preferencje i wybory naszych klientów. Aktywność kibiców widzimy szczególnie dzięki niesłabnącej popularności Oficjalnych Kart Ekstraklasy.
Naszym celem wciąż pozostaje zmniejszanie dystansu, jaki dzieli nas od naszych klientów, by jeszcze mocniej wzmocnić łączące nas więzi. Kluczem do sukcesu jest pokazanie i udowodnienie potencjalnemu nowemu nabywcy naszych produktów, że jako poważny biznesowy partner, występujący również w roli mecenasa polskiego sportu, jesteśmy idealnie dopasowani do jego codziennych potrzeb i preferencji.
Bardzo wnikliwie przyglądamy się rozwojowi esportu w Polsce. Obserwujemy ostatnie wyniki, analizujemy wartość medialną. Jako PKO Bank Polski w wyborze segmentów aktywacji sponsoringowych analizujemy je dokładnie pod kątem określenia kierunków jaki będzie miał dany sponsoring na budowę oraz zwiększanie świadomości i rozpoznawalności marki. Ponadto jak wpłynie na pożądany wizerunek, pozyskiwanie nowym klientów oraz nowych kontaktów biznesowych.
Szykujemy nowe rozwiązanie dla posiadaczy aplikacji IKO ale dziś nie chce o tym na razie mówić. Będzie to coś przełomowego w skali Europy. Optymalizacja procesów, przy których wykorzystywana jest najnowsza technologia stanowi nieodłączny element wszystkich działań aktywizacyjnych PKO Banku Polskiego. Oferowanie dodatkowych produktów z wykorzystaniem zaawansowanej analityki sygnałów sprzedażowych stanowi kluczowy punkt z perspektywy aktywacji marketingowej. Wiemy kim nasi klienci są, jakie mają zainteresowania, których z nich możemy uznać za kibiców piłkarskich. I tę wiedzę dzięki najnowszych cyfrowym technologiom możemy wykorzystywać.
Internet nie wybacza pomyłek ale przede wszystkim przestoju i świętowaniu sukcesów. My chcemy ciągle iść do przodu i stale rozwijać nasze dedykowane kanały. Ciągle chcemy się rozwijać.
Profil Grajmy Razem stał się już nieodłącznym elementem na futbolowej mapie mediów społecznościowych. Oczywiście ze względu na pandemię Covid-19 musieliśmy zmienić nasze plany, wiele z pomysłów, które wdrażaliśmy nie mogło zostać ostatecznie zrealizowanych z powodu obostrzeń, reżimu sanitarnego, czy protokołu medycznego stosowanego w trakcie meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy.
Udało nam się jednak w tym czasie znaleźć nowe formaty, takie które interesują kibiców. Wciąż organizujemy konkursy z nagrodami, łączymy siły z nadawcami telewizyjnymi, by nasi klienci i kibice mieli poczucie synergii wszystkich kanałów, które obudowują markę piłkarskiej Ekstraklasy. Współpracujemy z dziennikarzami, i influencerami – pokazujemy jak wyglądają rozgrywki najpopularniejszej ligi w kraju od kuchni. Tego oczekują kibice i to chcemy, szczególnie w tym trudnym czasie pandemii im przekazać.
Karta z wyeksponowanym herbem każdego z klubów polskiej Ekstraklasy to jedyny taki produkt na rynku. Przed każdym z kibiców, który taką kartę wyrobi w zdalnie poprzez bankowość mobilną lub internetową a także w naszych placówkach stacjonarnych – oddziałach i agencjach, otwierają się możliwości brania udziałów w wielu konkursach związanych z rozgrywkami PKO Bank Polski Ekstraklasy.
Możemy z pełną świadomością stwierdzić, że Oficjalne Karty Ekstraklasy to zdecydowanie najpopularniejsza forma identyfikacji i synergii między PKO Bankiem Polskim, klubami Ekstraklasy a kibicami, którą udało nam się stworzyć. Każdy z posiadaczy takiej Karty staje się jednocześnie ambasadorem swojego klubu, ale również Banku. Kluby same proponowały ich wygląd, bowiem chcieliśmy najmocniej jak to możliwe trafić w gusta określonych grup kibiców. Szereg lokalnych specyfik jest tak skomplikowany i szeroki, że takie rozwiązanie uważaliśmy za idealne. Chcemy współpracować z kibicami, klubami i środowiskami żyjącymi piłką nożną. Bardzo nas cieszy z jak pozytywną odpowiedzią kibiców spotkała się nasza oferta.