Marcowy Kongres Stowarzyszenia Sport Biznes Polska był okazją do przyjrzenia się pandemicznemu krajobrazowi polskiego sportu i biznesu. Przez trzy dni 70 ekspertów dyskutowało o kondycji sportu w wymiarze amatorskim i profesjonalnym. Wnioski? Po ubiegłorocznym szoku, sport wychodzi obronną ręką.
22 panele o zróżnicowanej tematyce pozwoliły przyjrzeć się takim zagadnieniom, jak trendy dla sportu i biznesu, nowe rozwiązania i technologie czy zarządzanie i finansowanie sportu w samorządach. Podobnie jak w innych branżach, także w sporcie wydarzenia z ostatnich 12 miesięcy doprowadziły do przedefiniowania priorytetów i fundamentalnych zmian w funkcjonowaniu organizacji. Dzięki zaangażowaniu wielu osób i przedsiębiorstw – w tym sponsorów i partnerów telewizyjnych – większość klubów, lig zawodowych i związków przeszła przez okres największego kryzysu relatywnie suchą stopą. Początek 2021 r. wskazuje jednak na to, że powrót do normalności nie nastąpi szybko. Wśród głównych tez poruszonych przez ekspertów znalazła się taka, że środowisko sportowe dość szybko przystosowało się do wymuszonych zmian. Dotyczy to zarówno organizacji sportowych, jak i nadawców czy działań sponsoringowych.
Co więcej, pandemia przyspieszyła procesy, które i tak musiały się zadziać. Wystarczy tu wymienić bliższą współpracę pomiędzy podmiotami działającymi na rynku, szersze wykorzystywanie danych czy digitalizację pewnych działań. Widać dużo większe nastawienie na badanie potrzeb kibiców i na optymalizacje podejmowanych aktywności. W kontekście planowanych wydarzeń największym wyzwaniem jest oczywiście zapewnienie możliwości powrotu kibiców na trybuny, co może okazać się problematyczne, bo abstrahując od ograniczeń, duża liczba fanów zwyczajnie się tego obawia, a jeszcze inni przyzwyczaili się do konsumowania sportu z pozycji kanapy. Eksperci zgodnie jednak twierdzą, że to sytuacja przejściowa, a nawyk oglądania sportu na żywo i uczestniczenia w wydarzeniach nie będzie tym, który pandemia na stałe zmieni.
Dużo miejsca poświęcono też młodszym pokoleniom i temu, jak utrzymać ich zainteresowanie sportem. W tym przypadku zwrócono uwagę na konieczność wielotorowego działania. Po pierwsze, tworząc content atrakcyjny dla młodego widza– nie same wyniki, ale ludzkie historie, emocjonujące momenty, bardziej bezpośredni dostęp do gwiazd, chociażby za pomocą mediów społecznościowych. Innym wiodącym aspektem jest wykorzystanie nowoczesnych technologii i docieranie do widzów wielokanałowo dbając o to, aby komunikacja była dwustronna. I tu dochodzimy do trzeciego ważnego wątku, jakim jest podążanie za kibicem, wsłuchiwanie się w jego potrzeby. W tym obszarze dużo miejsca poświęcono esportowi, jako dyscyplinie traktowanej przez młodych widzów na równi z tzw. tradycyjnym sportem. Eksperci przekonywali, że to nie konkurencja dla znanych form rozgrywek, ale uzupełnienie oferty, zwłaszcza że sport i esport stale czerpią od siebie, adaptując najlepsze rozwiązania znane z innych dziedzin.
Pandemiczna zapaść sportu amatorskiego i brak możliwości konsumowania sportu na żywo to na pewno duży problem dla jednostek samorządu terytorialnego i operatorów obiektów sportowych. Ale i w tym obszarze eksperci byli optymistycznie nastawieni, podkreślając wagę projektów realizowanych dla mieszkańców czy tworzenie infrastruktury, która w przyszłości posłuży różnym grupom odbiorców. Podkreślono rolę zagospodarowania czasu wolnego i poprawy jakości życia mieszkańców. Co ważne, większość jednostek samorządu terytorialnego stara się prowadzić dialog z mieszkańcami w postaci konsultacji społecznych, tak aby inwestycje były jak najbardziej zbieżne z potrzebami danych społeczności.
Ponad 1000 zarejestrowanych uczestników Kongresu Sport Biznes Polska na pewno mogło odetchnąć z ulgą, widząc, że sport to w dalszym ciągu istotny element życia społecznego, być może nawet w pandemii bardziej istotny niż kiedykolwiek wcześniej. Mimo niepewnych wysokości przychodów samorządy dalej będą w swojej strategii rozwoju umieszczać projekty związane z aktywnością fizyczną, a sponsorzy znajdują nowe możliwości aktywacji swoich projektów sponsoringowych, nie wycofując masowo środków przeznaczonych na ten cel. Wszystkie zaangażowane podmioty przygotowują się do Euro 2020 i Igrzysk Olimpijskich, wygląda więc na to, że kibiców czeka wiele emocjonujących chwil i radości, w tych niełatwych i niepewnych czasach.
Ostatnie wpisy
Unia Metropolii Polskich Partnerem VIII Kongresu SBP
03/10/2024 | 10:15
SPORTFIVE Partnerem VIII edycji Kongresu SBP!
01/10/2024 | 15:29
Interplay.pl Partnerem VIII Kongresu SBP
01/10/2024 | 12:11